Hvad er en bestyrelsesansvarsforsikring?

Bestyrelsesansvarsforsikringen er en forsikring, der dækker fejl i arbejdet som bestyrelsesmedlem.

Hvad, mange ikke er bekendt med, er, at man som privatperson kan blive ansvarlig for fejl og mangler i forbindelse med ens arbejde i bestyrelsen, og dermed skulle betale for eventuelle tab. Netop disse tab er dækket af en bestyrelsesansvarsforsikring.

Hvad dækker en bestyrelsesansvarsforsikring typisk?

Det er forskelligt, hvad den enkelte bestyrelsesansvarsforsikring dækker, og valget af foreningens dækning bør altid tage udgangspunkt i foreningens aktuelle behov. Her kan man eks. tage udgangspunkt i, om foreningen varetager store bygge- eller renoveringsprojekter, om den afholder store arrangementer eller andet, der kan lede til tab hos tredjepart.

Som udgangspunkt bør forsikringen altid dække både aktive og udtrådte medlemmer af bestyrelsen, samt alle aktiviteter disse er involveret i. Dette er oftest erstatningsansvar for skade tilføjet personer eller ting i egenskab af andelsboligforening, foreningsansvar, bestyrelsesansvar og overtrædelse af databeskyttelsesforordningen (GDPR).

Hvornår kan man blive erstatningsansvarlig som bestyrelsesmedlem?

En bestyrelsesansvarsforsikring dækker erstatningsansvar mod foreningen, som er forsaget af fejl begået af bestyrelsesmedlemmer, suppleanter, medlemmer af udvalg nedsat af bestyrelsen eller foreningen som helhed.

I praksis er der oftest tale om bestyrelser eller enkelte bestyrelsesmedlemmer, suppleanter, medlemmer af udvalg nedsat af bestyrelsen, der igangsætter større projekter eller godkender kontrakter, som foreningen ikke har budgetmæssig dækning for, altså ikke har mulighed for at betale. I dette tilfælde kan de involverede bestyrelsesmedlemmer blive stillet ansvarlige for et tab, også selvom de i mellemtiden er udtrådt af bestyrelsen.

For at undgå en sådan situation bør der altid være budgetmæssig dækning, når der er aftaler om store projekter som eks. renoveringsarbejde i foreningen. Hvis der opstår situationer, hvor projekterne klart overskrider foreningens afsatte midler, bør der indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling for at afklare projektets fremtid.

Hvad koster en bestyrelsesansvarsforsikring?

Bestyrelsesansvarsforsikringen er ikke en dyr forsikring, da der i praksis kun er behov for den i yderst sjældne tilfælde. Det er dog ikke en undskyldning for ikke at tegne forsikringen, da det netop er i disse tilfælde, hvor den gør en verden til forskel for ikke bare nuværende, men også udtrådte bestyrelsesmedlemmer.

Prisen for forsikringen afhænger af foreningens arbejde og størrelse, men vil for de fleste andelsboligforeninger, ejerforeninger og grundejerforeninger være i niveauet 1.500-5.000 kr. pr. år.

Sådan indhentes tilbud på bestyrelsesansvarsforsikring

Når foreningen skal indhente tilbud på en bestyrelsesansvarsforsikring, så er det vigtigt at indhente forskellige tilbud på markedet. Der kan være stor forskel på tilbuddene, hvorfor der altid bør indhentes mindst 3 tilbud, der alle præsenteres til bestyrelsen.

Når tilbuddene sammenlignes er det vigtigt ikke blot at kigge på forsikringens pris, men også forsikringens dækning. Her skal forsikringssummen være i overensstemmelse med foreningens økonomi, så der ikke risikeres større erstatningskrav end forsikringens dækning.

Andelsboligforeninger, der er medlemmer af ABF, kan med fordel købe ABF's fælles bestyrelsesansvarsforsikring med priser på 530 kr. pr. administrerede forening.