Hvad er et gårdlaug?

Et gårdlaug er en sammenslutning af ejere, der deler og vedligeholder en fælles gård.

Et gårdlaug er betegnelsen for en sammenslutning af eksempelvis ejere, ejerforeninger og andelsboligforeninger, der har en gård til fælles brug. Det ses oftest i de større byer, hvor flere bygninger grænser op til en given gård, alle tilstødende bygninger og lejlighedsejere er dermed medlemmer af gårdlauget.

Gårdlaugets rolle

Gårdlaugets rolle kan variere efter behov for traditioner i den enkelte forening, men oftest står gårdlauget for vedligeholdelse og udvikling af gården og dens miljø. I nogle foreninger er der også tradition for, at man gennem gårdlauget afholder sommerfester, køber grill-udstyr og står for at facilitere det gode naboskab. I andre sammenhænge er det blot et spørgsmål om at vedligeholde den fælles port til gården, slå græsplænen og sikre sig at hegn, hæk eller stakit er vedligeholdt.

Sådan får man indflydelse i sit gårdlaug

Hvis man gerne vil have indflydelse på, hvordan det fælles nærmiljø udvikler sig, kan det være en vældig god idé at stille op til gårdlaugets bestyrelse. Det er nemlig bestyrelsen, der udvikler gården og foreningen indenfor de rammer, der sættes på gårdlaugets generalforsamling.