Hvad er håndværkerfradrag?

Du kan få et skattefradrag for bestemte udgifter, som du har haft i forbindelse med servicearbejde.

Du kan få et skattefradrag for bestemte udgifter, som du har haft i forbindelse med håndværker- eller servicearbejde, der er lavet i dit private hjem eller dit sommerhus. Fradraget kaldes populært Håndværkerfradraget. For indkomståret 2021 er fradraget på kr. 6.200 per person for serviceydelser som f.eks. børnepasning. Bor I 2 i jeres husstand, er håndværkerfradraget for serviceydelser altså på 12.400 kroner. For håndværkerarbejde er fradraget hele 12.500 kroner per person. Med to personer på samme adresse har I altså et fradrag på kr. 25.000.

Som husejer eller fritidshusejer har du med stor sandsynlighed ret til håndværkerfradrag

Som husejere og fritidshusejere betaler man nemt en god portion penge i skat, når først grundskylden og ejendomsværdiskatten er betalt. Samtidig er der større udgifter til vedligeholdelse af hus eller grund, end for lejligheder. Mange husejere betaler også til vedligeholdelsen af arealer, der er fælles for villavejen eller sommerhusområdet. Derfor er det i vores øjne positivt, at man kan få et fradrag for nogle af de udgifter, man har. Man skal såmænd bare huske det.

Som grundejerforening, kan I måske endda drage fordel af at lave en fælles aftale med eksempelvis en havemand, der kan beskære træer og hække, og som så kan lave individuelle regninger til jer alle. Så får I løftet det fælles udgangspunkt og fradrag for udgifterne.

Hvordan får jeg håndværkerfradrag 2021?

Du skal selv indtaste beløbet i din selvangivelse på skats "tastselv-service". Du får desværre kun fradrag for arbejdslønnen + moms og ikke for materialer eller udstyr.

Der er visse dokumentationskrav: Blandt andet skal du have betalt elektronisk og ikke kontant, og du skal have en kvittering. Sidst men ikke mindst må du senest have betalt regningen d. 28 februar 2021. Ellers kan du først få fradraget i skatteåret 2021.

Hvad kan man få fradrag for?

På skats hjemmeside er der faktisk en rigtig fin forklaring på hvilke præcise ydelser, som man kan trække fra. Fradraget gælder en lang række områder i dit hjem. For service er det relativt ligetil. Her giver helt klassiske ting som rengøring, vinduespusning, børnepasning eller alle slags havearbejder ret til håndværkerfradrag. Der er mange husejere eller sommerhusejere, der måske har fået hjælp fra andre til at klippe hækken, rydde sneen eller beskære store træer og besværlige buske. Her skal man gemme kvitteringen, og så er det altså vigtigt lige at få tastet ind, så man sikrer sig sit håndværkerfradrag. Reelt har udgiften en skatteværdi på 26 %, så hvis man har købt haveydelser for kr. 10.000, får man altså 2.600 retur i skat.

Hvilke håndværksydelser giver fradrag?

For håndværkerydelser er det lidt mere kompliceret. Da skiftende regeringer gerne vil give incitament, til at husejere i Danmark bidrager til den grønne omstilling, er der især fokus på energibesparende projekter eller klimavenlige tiltag. Listen er lidt lang, men man kan regne med, at hvis det reducerer ens strømregning eller er nødvendigt for at beskytte ens bolig mod fx regnvand eller lignende, kan man få fradrag. Det gælder altså både udskiftning af tag til carport eller isolering af gulve eller krybekældre. Så måske er det nu, at  I skal overveje at øge isoleringen på det gamle men charmerende hus – eller få lavet kloakarbejdet på sommerhuset?

Du kan læse mere om fradraget på skats hjemmeside lige her.

Leder du også efter en måde at minimere foreningens administrative bøvl?