Hvad er et andelsbevis?

Et andelsbevis er et juridisk dokument der beskriver, hvem der er andelshaver i en andelsboligforening

Andelsboliger er meget anderledes end ejerboliger, selvom de to boligformer kan virke ens. For mens det er ejeren af en ejerbolig, der ejer hele boligen, så er en ejer af en andelsbolig faktisk ikke ejer af selve boligen.

Ejeren af en andelsbolig, eller andelshaveren, ejer nemlig et andelsbevis og ikke en decideret bolig. Boligen er ligesom de øvrige boliger i foreningen ejet af andelsboligforeningen. Her er det så andelsbeviset, der beviser, at man er indehaver af en andel og derfor har ret til at bebo en af foreningens boliger.

Begrænsninger ved andelsbeviset

Da andelsbeviset er et bevis på, at man ejer en ideel andel af foreningen og ikke selve boligen, også kaldet mursten, er der en række begrænsninger i forhold til de muligheder, der findes ved ejerboliger. En af disse er ved pant og udlæg, hvor der i sagens natur ikke kan gives pant i boligen, men kun i andelsbeviset.

Sådan beregnes prisen for andelsbeviset

Modsat andre boligformer er prisen på andelsboliger ikke faste, men bliver derimod fastsat på baggrund af retningslinjer i Andelsboligforeningsloven. Den fastsatte beregning for andelens værdi udregnes på baggrund af foreningens oprindelige indskud ganget med foreningens andelskrone. Det oprindelige indskud er det beløb, der blev indbetalt, da foreningen i sin tid blev stiftet.

Foruden andelskronen og det oprindelige indskud må forbedringer foretaget på boligen også medregnes i salgsprisen. Prisen for andelen, og dermed andelsbeviset, beregnes således efter følgende formel:

(Andelskronen * Oprindeligt indskud for andelen) + Forbedringer i boligen

Det er ikke muligt at sælge andelsbeviset til en pris højere end den, der er sat af andelsboligforeningen, men det er i mange foreninger muligt at sælge det billigere.

Leder du også efter en måde at minimere foreningens administrative bøvl?