Hvordan du overbeviser din bestyrelse om behovet for et administrationssystem?

At overbevise resten af bestyrelsen om behovet for et system kan være en udfordring, men det er ikke umuligt

15/8/2023

Er du kasserer i en forening og føler, at administrationen tager mere tid, end den burde? Du er ikke alene. Mange foreninger kæmper med administrationen, og løsningen kan være et administrationssystem. Men hvordan overbeviser du resten af bestyrelsen om, at det er det rigtige skridt? Denne guide vil hjælpe dig på vej.

Forståelse af bestyrelsens bekymringer

Det første skridt til at overbevise din bestyrelse er at forstå, hvad der holder dem tilbage. Hvis du kender til deres bekymringer, kan du bedre argumentere for, hvorfor et administrationssystem er nødvendigt.

Bekymring om omkostninger

Omkostninger er ofte en stor bekymring for bestyrelser. At investere i et administrationssystem kan virke som en stor udgift, især for mindre foreninger. Men det er vigtigt at huske på, at et administrationssystem kan spare foreningen for både tid og penge på lang sigt.

Hvis du automatiserer processer som kontingentopkrævning og regnskabsføring, kan du spare mange timers arbejde. Dette kan frigøre tid, som du kan bruge på mere værdiskabende opgaver for foreningen. Derudover kan mange systemer, som Vores Forening, skræddersyes til foreningens behov og budget, hvilket gør det til en overkommelig løsning for foreninger i alle størrelser.

Bekymring om teknisk viden

Nogle bestyrelsesmedlemmer kan være bekymrede over, om de har den nødvendige tekniske viden til at bruge et administrationssystem. Hvis dette er tilfældet i din bestyrelse, kan du berolige dem med, at de fleste moderne administrationssystemer er designet til at være brugervenlige og intuitive.

Faktisk er mange systemer så brugervenlige, at de kan bruges af alle, uanset teknisk viden. Derudover tilbyder mange leverandører omfattende support og træning, så I kan få hjælp, hvis I har brug for det.

Modstand mod forandring

Mennesker er ofte tilbageholdende med at ændre den måde, tingene altid er blevet gjort på. Hvis din bestyrelse er tilbageholdende med at implementere et administrationssystem, kan det være fordi, de er usikre på, hvad det vil betyde for dem.

Her kan du hjælpe ved at vise dem de mange fordele, et administrationssystem kan bringe. Tal om, hvordan det vil gøre jeres arbejde lettere, forbedre effektiviteten og øge gennemsigtigheden i foreningen.

Præsenter løsningen

Når du har adresseret din bestyrelses bekymringer, er det tid til at præsentere din løsning. Her er nogle punkter, du kan fokusere på, når du taler om fordelene ved et administrationssystem:

Effektivitet

Et administrationssystem kan automatisere mange af de opgaver, der tager meget tid. Fra kontingentopkrævning til mødeplanlægning og dokumentdeling, kan et administrationssystem hjælpe med at gøre jeres arbejde mere effektivt.

Fortæl din bestyrelse om, hvordan du som kasserer vil kunne spare tid på administrative opgaver, og hvordan denne tid i stedet kan bruges på værdiskabende aktiviteter for foreningen.

Gennemsigtighed

Et administrationssystem kan også øge gennemsigtigheden i jeres forening. Med et system, hvor alle oplysninger er gemt centralt, kan alle medlemmer af bestyrelsen nemt få adgang til de oplysninger, de har brug for. Dette kan hjælpe med at skabe en mere åben og gennemsigtig forening.

Kommunikation

Et administrationssystem kan forbedre kommunikationen i jeres forening. Det kan gøre det nemmere at sende beskeder, planlægge møder og dele vigtige dokumenter. Dette kan hjælpe med at holde alle medlemmer af foreningen opdaterede og engagerede.

Konklusion

At overbevise din bestyrelse om behovet for et administrationssystem kan være en udfordring, men det er ikke umuligt. Med den rigtige forståelse af deres bekymringer og en klar præsentation af fordelene ved et administrationssystem, kan du hjælpe din bestyrelse med at se værdien i denne investering.