Nem guide: Sådan udarbejdes et budget for ejerforeningen

Det kan virke uoverskueligt at lægge et budget. Men det er faktisk meget nemt, og vi guider dig til hvordan.

12/12/2022

Budgettet er en vigtig del af en ejerforenings økonomistyring, og uanset om der er tale om ejerforening, grundejerforening, haveforening eller en andelsboligforening, så vil et gennemarbejdet budget være til stor hjælp for både bestyrelsen og foreningens medlemmer. I denne artikel vil vi give en guide til, hvordan man lægger et budget i en ejerforening, samt en oversigt over de fire mest almindelige fejl, som man kan lave, når en ejerforening budgetterer.

Hvad er et budget?

Lad os starte med at få det helt grundlæggende på plads: hvad er et budget?

Et budget er en plan for en ejerforenings økonomi over en given periode. Det giver en oversigt over ejerforeningens forventede indtægter og udgifter, så man kan se, om der er et overskud eller et underskud i budgetperioden. På denne måde kan man træffe beslutninger om fx investeringer, renoveringer, eller om der er behov for at spare penge. Et budget er med andre ord et nyttigt værktøj, som kan hjælpe en ejerforening med at styre sin økonomi på en effektiv og gennemsigtig måde.

Budgettet er en blandt mange opgaver en kasserer har. Læs mere om en kasserer rolle, ansvar og pligter her.

Sådan lægger I et budget for ejerforeningen

For at udarbejde et budget er det første skridt at indsamle oplysninger om ejerforeningens indtægter og udgifter. Dette kan gøres ved at gennemgå ejerforeningens regnskab fra de seneste måneder eller år, så man kan få en idé om, hvad der typisk er indtægter og udgifter for foreningen.

En struktureret tilgang til budgettering

Når man har indsamlet oplysninger om indtægter og udgifter, kan man begynde at udarbejde et budget. Dette gøres ved at opstille en liste over de forskellige udgifter, som ejerforeningen har. Det kan fx være renoveringer, administrationsomkostninger, strøm eller drift af fællesområder.

For hver udgift skal man angive, hvor stor udgift man forventer at have i løbet af budgetperioden. Det kan fx være et år eller et kvartal. Det er vigtigt at være realistisk, når man angiver udgifterne, så budgettet bliver troværdigt og brugbart.

Når man har opstillet en liste over udgifterne, skal man også opstille en liste over indtægterne. Her skal man angive, hvor stor indtægt man forventer at have i løbet af budgetperioden. Her vil der ofte være tale om fællesomkostninger som opkræves ved foreningens ejere og medlemmer.

Fra indtægter og udgifter til et færdigt budget

Når man har opstillet en liste over indtægterne, kan man begynde at sammenligne dem med udgifterne. På denne måde kan man se, om der er et overskud eller et underskud i ejerforeningens budget. Hvis der er et underskud, kan man forsøge at finde steder, hvor man kan spare penge eller øge indtægterne.

Når man har udarbejdet et budget, er det vigtigt at følge op på det løbende. Dette gøres ved at sammenligne foreningens faktiske indtægter og udgifter med det budget, som man har opstillet. På denne måde kan man se, om virksomheden følger budgettet, og om der er behov for at justere budgettet.

Foreninger der benytter Vores Forening til deres regnskab kan følge med i de automatiske rapporter, der bliver udarbejdet af Vores Forenings regnskabsfunktion.

4 normale fejl i ejerforeningens budgetproces

Der kan være mange forskellige fejl, som man kan lave, når man lægger et budget for en ejerforening. Nogle af de mest almindelige fejl inkluderer:

1. At man ikke indsamler nok informationer om ejerforeningens indtægter og udgifter. Det er vigtigt at have en grundig forståelse af, hvad der typisk er indtægter og udgifter for ejerforeningen, så man kan lave et realistisk budget.
  2. At man ikke tager højde for stigende priser. Priserne på fx varer og tjenester kan stige fra år til år. Hvis man ikke tager højde for dette i budgettet, kan det resultere i et underskud, som man ikke havde forventet.
  3. At man ikke tager højde for usikkerhed. Der kan være mange usikre faktorer, som kan påvirke ejerforeningens indtægter og udgifter. Det kan fx være vejrforholdene, lovændringer, eller ændringer i ejerforeningens medlemmer. Hvis man ikke tager højde for usikkerhed i budgettet, kan det resultere i et underskud, som man ikke havde forventet.
  4. At man ikke følger op på budgettet løbende. Det er ikke nok at lægge et budget, man skal også følge op på det løbende. Det gøres ved at sammenligne ejerforeningens faktiske indtægter og udgifter med det budget, som man har opstillet. På denne måde kan man se, om ejerforeningen følger budgettet, og om der er behov for at justere budgettet.

Alt i alt kan der være mange forskellige fejl, som man kan lave, når man lægger et budget for en ejerforening. Det er vigtigt at indsamle nok informationer, tage højde for stigende priser og usikkerhed, og følge op på budgettet løbende, så man kan sikre et realistisk og brugbart budget.