Hvad er en andelsbolig?

En andelsbolig er en bolig, der er ejet af en andelsboligforening i fællesskab

Andelsboligerne er en boligform, hvor en andelsboligforening ejer og driver en ejendom i fællesskab og sammen sætter retning for fællesskabet. Medlemmerne i denne forening er andelshaverne, altså dem der har købt et andelsbevis, og det er dem, der har ret til at bo i foreningens boliger.

Når du "køber en andelsbolig", er der derfor ikke tale om, at du faktisk køber en bolig, men et andelsbevis der giver dig adgang til at bo i en andelsbolig. Dette er i modsætning til ejerforeninger, hvor man ved købet af en ejerlejlighed køber den faktiske bolig, og hvor boligen er medlem af ejerforeningen.

Det er vigtigt at være informeret om, hvad det betyder at købe en andelsbolig, da boligformen med den fælles formue i foreningen kan have stor betydning for ikke bare andelsboligforeningens økonomi, men også din egen.

De to typer af andelsboliger

Der er grundlæggende to typer andelsboliger i Danmark. Den typiske er de private andelsboliger, hvilket er det de fleste kender som blot "andelsboliger". Dette er de private foreninger, der sammen ejer og driver en ejendom med andelsboliger. I private andelsboligforeninger er det op til foreningen at bestemme, hvem der kan købe foreningens andelsbeviser, og foreningen kan selv fastsætte prisen på andelsbeviserne gennem fastsættelsen af andelskronen.

Den anden type andelsbolig er en almen andelsbolig. Dette er en bolig i en almen boligorganisation, der blot af praktiske årsager har organiseret sig som en andelsboligforening. Til trods for at det er en andelsbolig, så kan almene andelsboliger ikke videresælges efter eget ønske, men udlejes efter reglerne for udlejning af almene boliger.

Fordele ved andelsboliger

Der er mange fordele ved at købe en andelsbolig, særligt hvis valget står imellem en ejerlejlighed og en lejelejlighed. Her kan andelsboligen være en gylden middelvej. Blandt fordelene er:

• Andelsboliger er typisk billigere at købe end tilsvarende ejerboliger, hvorfor det kan være nemmere at komme ind på markedet for andelsboliger.
  • Foreningen er ansvarlig for at foretage forbedringer, som kan øge værdien af den enkelte andelsbolig. Dette kan være lige fra udskiftning af vinduer til nyt el i de enkelte andelsboliger.
  • Andelshavere betaler ikke ejendomsværdiskat, da andelshaverne ikke ejer andelsboligen, men blot andelsbeviset. Andelsboligen er derfor billigere i skat end en tilsvarende ejerbolig.

Ulemper ved andelsboliger

Der er lig andre boligformer også ulemper ved at eje en andelsbolig, og det er vigtigt at kende disse, inden man investerer i et andelsbevis. Blandt ulemperne er:

• Det er foreningens medlemmer, der hæfter for andelsboligforeningens gæld, hvorfor dårlig økonomi i foreningen kan påvirke andelshavernes privatøkonomi markant.
  • Andelsboligforeningerne kan selv fastsætte, hvem der kan købe andelsbeviserne, og det ses derfor ofte, at eks. forældrekøb ikke er tilladt i den enkelte andelsboligforening.
  • Man kan ikke få et realkreditlån, når man køber andelsbolig, da man som andelshaver ikke ejer boligen. Man skal derfor optage et banklån, hvilket ofte er markant dyrere.